Neispavan za volanom? Tvoj mozak tada reagira kao da si pijan

Nazdravlje.hr
Neispavan za volanom? Tvoj mozak tada reagira kao da si pijan

Voziti kada ste neispavani jednako je opasno kao voziti pod utjecajem alkohola. Ova šokantna činjenica, koju potvrđuju brojna znanstvena istraživanja, još uvijek ostaje zanemarena u prometnoj kulturi. Dok za alkohol postoje jasne pravne granice i tehnologija kontrole, umor vozača ostaje "tihi ubojica" na cestama - nevidljiv, nepredvidiv i smrtonosan.

Neispavanost u voznji

Kada mozak "drijema" za volanom

Istraživači s američkog sveučilišta UCLA i izraelskog sveučilišta u Tel Avivu otkrili su zabrinjavajuću paralelu: umor ima sličan utjecaj na mozak kao da je vozač previše konzumirao alkohol. Znanstvenici su praćenjem funkcija mozga i mjerenjem reakcije 1500 moždanih stanica na područjima koja procesiraju vizualnu percepciju i memoriju otkrili da umorni ljudi postaju znatno manje sposobni povezati vizualno i misaono.

"Fascinirani smo promatranjem kako nedostatak sna zamagljuje aktivnost moždanih stanica. Stanice postaju trome i komunikacija između neurona se smanjuje.”, objašnjava dr. Itzhak Fried, znanstvenik koji je predvodio istraživanje.

Kada vozač postane umoran, percepcija i vizualni procesi usporavaju se. Potrebno je duže vrijeme da mu mozak registrira ono što percipira. Ovaj fenomen sugerira da kod neispavanosti odabrane regije mozga drijemaju, uzrokujući mentalne lapsuse dok je drugi dio mozga budan i radi uobičajeno.

Brojke koje šokiraju

Istraživanja su pokazala da je kod osobe koja vozi nakon što je budna 17 sati, rizik od sudara jednak riziku kod osobe koja ima 0,5 promila alkohola u krvi - što znači dvostruko veći od normalnog rizika. Kod vozača koji su u 24-satnom razdoblju spavali manje od pet sati, rizik od prometne nesreće povećan je gotovo trostruko.

Pregledom uzroka 4751 prometnih nesreća u SAD-u, istraživanje je pokazalo da je pospanost vozača uzrokovala sedam posto svih nesreća i 21 posto svih nesreća sa smrtnim posljedicama. Između 15 i 20 posto prometnih nesreća u svijetu s učešćem komercijalnih vozila izazvano je umorom vozača, dok se 56 posto profesionalnih vozača osjeća pospano.

Opasnost mikrospavanja

Upravo je mikrosan, koji se karakterizira kratkim epizodama manjka svijesti, jedan od glavnih uzroka prometnih nesreća u svijetu. Mikrosan karakterizira trajanje između dvije i četiri sekunde pri čemu se vozač "isključuje" i ne shvaća što se događa, osim što vjeruje da se radi o nedostatku koncentracije.

Kada vozač vozi brzinom od 80 km/h i doživi mikrosan na samo tri sekunde, on tada naslijepo vozi više od 50 metara. Klimanje glavom, nehotično zatvaranje očiju i usporene reakcije karakteristični su simptomi koji prethode mikrosnu.

Vremenska razdoblja između 10 i 12 sati noću, 2 i 5 sati ujutro, kao i rano poslijepodne između 2 i 4 sata popodne, trenuci su u kojima umorni organizam najlakše zaspi.

Hrvatska realnost

Istraživanje koje je proveo HAK u suradnji s osiguravajućim kućama pokazalo je da 71% vozača vozi umorno. Ova zabrinjavajuća statistika u Hrvatskoj nadmašuje i konzumaciju hrane tijekom vožnje (63%), razgovaranje mobitelom (81%) i slanje poruka (36%).

Umor izrazito djeluje na emocionalno stanje vozača, otupljuje kritičnost prema vožnji, okolini i opasnosti, smanjuje toleranciju na ponašanje ostalih sudionika u prometu. Vozač može postati nesiguran, nepažljiv i nesnalažljiv, što u prometnoj situaciji znači i povećanu vjerojatnost događanja prometnih nesreća.

Slabija je kontrola usmjeravanja vozila u željenom pravcu, održavanja udaljenosti između vozila, vozači su skloni ustrajati na brzini uz gubitak uvida u situaciju. Rezultati istraživanja o učinku nedostatka sna na neuralne funkcije pokazuju značajno smanjenje kognitivnih sposobnosti, ali i negativno raspoloženje nakon razdoblja nedostatka sna koje varira od 24 do 72 sata.

Umor u voznji

Jednostavni koraci mogu spriječiti kobne posljedice

Prije putovanja

Odmorite se noć prije i spavajte najmanje sedam do osam sati. Na putovanje krećite naspavani i odmorni, a izbjegavajte polazak nakon završetka radnog vremena. Planirajte rutu unaprijed i rasporedite vožnju na kraće dionice.

Tijekom vožnje

Stanite svaka dva sata ili nakon 200 kilometara. Već 30 minuta odmora povećat će razinu koncentracije. Primijetite li da vam se oči sklapaju, stanite sa strane, spustite sjedalo i spavajte.

Otvaranje prozora i svjež zrak pomažu razbuđivanju, kao i kofein, no s njim ne treba pretjerati. Izbjegavajte tešku hranu koja može izazvati pospanost i pretjerano zagrijavanje kabine automobila.

Prepoznajte znakove umora

Zategnuti mišići vrata i leđa, osjećaj težine u kapcima, učestalo zijevanje, smanjena koncentracija, naglo treptanje ili gubljenje fokusa.

Ako osjetite umor, nemojte ga ignorirati - zaustavite se na sigurnom mjestu, prošetajte nekoliko minuta, popijte vodu ili kavu, kratko odrijemajte ako je potrebno.

Kako se zaštititi u slučaju nezgode

Ako puno vremena provodite na cesti, važno je biti svjestan ne samo rizika već i opcija zaštite.

Osiguranje od nezgode za vozača i putnike dodatno je pokriće uz obvezno auto osiguranje koje može pružiti značajnu financijsku potporu u slučaju nesreće.

Ovo osiguranje obično pokriva medicinske troškove za vozača i putnike ozlijeđene u nesreći, naknadu u slučaju trajnog invaliditeta, isplatu obitelji ili nasljednicima u slučaju smrti, dnevne naknade za boravak u bolnici te pokriće za izgubljeni dohodak tijekom oporavka.

Važno je napomenuti da osnovno obvezno auto osiguranje (AO) pokriva samo štete koje prouzročite drugima, dok tvoje vlastite ozljede ili šteta na tvom vozilu nisu pokrivene. Zato je dodatno osiguranje od nezgode ili kasko osiguranje vrijedna investicija za sve koji redovito provode vrijeme na cesti.

Umor za volanom nije nevažan detalj, to je ozbiljan sigurnosni rizik koji zahtijeva isti tretman kao i vožnja pod utjecajem alkohola. Razlika je u tome što za umor ne postoje testovi uz cestu, ali zato svaki vozač mora preuzeti odgovornost za svoje stanje prije nego sjedne za volan. Jer kada je tvoj mozak umoran, on zaista reagira kao da si pijan - samo što alkotest to neće pokazati.

Ocjena članka:

3.00 / 5 1

Možda će vas zanimati